„Apeigos orkestrui“

2016 Rugsėjo 30 Įvykęs renginys
1 val. 40 min.
10 €

ŠIUOLAIKINĖS MUZIKOS FESTIVALIS „PERMAINŲ MUZIKA“
Renginio pradžia: 18:30 val.

Klaipėdos kamerinis orkestras
Meno vadovas ir solistas Mindaugas Bačkus (violončelė)
Dalyvauja Joris Sodeika (fortepijonas)
Vladas Šerstobojevas (vaizdo projekcija)

Programa: Gintaras Sodeika, Nijolė Sinkevičiūtė, Jurgita Mieželytė, John Tavener



Apeigos orkestrui: atrasti muziką iš naujo

„Apeigos orkestrui“– „tai muzika, susijusi ne tik su klausymu, bet ir dalyvavimu joje. Norisi sujungti skirtingus raiškos būdus tam, kad sustiprintume muzikos įspūdį“, – teigia Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovas Mindaugas Bačkus. Šią programą orkestras atliks festivalio „Permainų muzika“ koncerte Klaipėdos koncertų salėje rugsėjo 30 d., penktadienį, 18.30 val. Projekto partnerė – Lietuvos kompozitorių sąjunga, su kuria bendradarbiaujant KKS pristato naujus lietuvių autorių opusus.

Pirmojoje programos dalyje suskambės dviejų kūrinių premjeros. Tai specialiai šiam koncertui sukomponuotas Gintaro Sodeikos Tettigonia Perdida  (Žiogas Paklydėlis) fortepijonui ir styginių orkestrui. Kūrinio solo partiją  paskambins kompozitoriaus sūnus, talentingas jaunosios kartos pianistas Joris Sodeika (fortepijonas).

G. Sodeikos kūryba pasižymi žanrų ir netikėtų idėjų įvairove. Jo kūriniuose  sklandžiai dera įvairus nūdienos garsynas – nuo minimalizmo iki džiazo elementų ar nuorodų į populiariąją kultūrą. Svarbi kompozitoriaus kūrybos dalis – muzika teatrui, taip pat garso instaliacijos, tarpdisciplininiai projektai, hepeningai ir pan. Autorius savo kūrybą apibūdina kaip „akademinį techno“ – savotišką tradicinių muzikos vertybių ir naujųjų technologijų derinį.

Tettigonia Perdida  – tai žiogo paklydėlio apeiga-meditacija DADA tema. Šiais metais sukanka 100 metų, kai buvo paskelbtas DADA MANIFESTAS. Žiogas paklydėlis įsitikinęs, kad DADA tebėra gyvas ir aktualus... Pamedituokime DADA apeigą... “ – taip savo naują opusą komentuoja G. Sodeika.

Antroji premjera – Nijolės Sinkevičiūtės Kryžkelės apeigos violončelei solo ir styginiams.  Jų solinę partiją pagrieš M. Bačkus. Pasak kompozitorės, „žmogus, esantis kryžkelėje, yra nesvarumo arba pereinamoje būklėje, virsme. Jame susikerta visos žemiškos ir dangiškos, šviesiosios ir tamsiosios jėgos.“

Klausytojus turėtų suintriguoti teatrališkas Jurgitos Mieželytės opusas Kaip genys eglę kirto, suteiksiantis progą orkestrantams parodyti savo aktorinius gebėjimus.

Emocine koncerto kulminacija turėtų tapti žinomo britų kompozitoriaus Johno Tavenerio kūrinys „The Protecting Weil“ / „Apsauganti skraistė“, skambėsiantis antrojoje vakaro dalyje. Jo autorius teigia: „mėginau apčiuopti bent nedidelę dalelę kone kosminės Dievo Motinos galios. Dievo Motiną kūrinyje vaizduoja violončelė, per visą kūrinį ji nė akimirkai nenustoja dainuoti. Styginius instrumentus galima įsivaizduoti kaip gigantišką jos nesibaigiančios giesmės išplėtimą“.

J. Tavenerio muziką palydės Vlado Šerstobojevo vaizdo projekcija. Solo violončelės partiją šiame kūrinyje išpildysiančio M. Bačkaus nuomone, „ši konceptuali kompozicija yra 45 minučių trukmės malda. Mane jis traukia savo simboliškumu, kuris suteikia muzikai naujų prasmių ir gilesnių pajautų“.

Šiuolaikinė ir senoji muzika jau seniai tapo svarbiais leitmotyvais M. Bačkaus muzikinėje veikloje: Ekspresyvia interpretacine maniera pasižymintis violončelininkas dažnai koncertuoja šiuolaikinės muzikos festivaliuose, atlieka premjerinius opusus, kartais juos inspiruoja. Dvi šio atlikėjo kompaktinės plokštelės (el cello ir Pas De Deux) taip pat skirtos pastarųjų dešimtmečių – daugiausia lietuvių kompozitorių – kūrybai, kurios dalis jam ir dedikuota.

Pradėjęs dirbti orkestro meno vadovu 2009 m. viename interviu jis kalbėjo: „Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovo pareigos man – galimybė įgyvendinti savo idėjas ir generuoti jas su bendraminčiais. Labai noriu, kad šis puikus kolektyvas atrastų muziką iš naujo, atrastų naujus būdus, kaip valdyti publikos emocijas.“

Linkime patirti stiprių emocijų koncerte „Apeigos orkestrui“!

KKS informacija

GINTARAS SODEIKA – „Žiogas Paklydėlis“ fortepijonui ir styginių orkestrui
JURGITA MIEŽELYTĖ – „Kaip genys eglę kirto“ styginių orkestrui ir 7 deklamuojantiems orkestrantams
NIJOLĖ SINKEVIČIŪTĖ – „Kryžkelės apeigos“ violončelei solo ir styginiams
**
JOHN TAVENER – „Apsauganti skraistė“ violončelei solo ir styginiams

 

„Permainų muzika” – nuolat besikeičiantis pasaulis
 
Artėjantis šiuolaikinės muzikos festivalis „Permainų muzika“ rugsėjo 20–spalio 7 dienomis klaipėdiečius kviečia atsiverti pokyčiams ir žada gausybę naujų potyrių. Veržliai ir energingai pristatantis įdomiausią dabarties kūrybą, renginys tikisi patraukti klausytojų dėmesį nuo pat pirmos akimirkos, vos tik pravėrus Klaipėdos koncertų salės duris. Tai šiemetinio festivalio naujiena: į koncertus besirenkančią publiką pasitiks garso instaliacija „Iš smėlio, vandens ir geležies“. Londone reziduojantis graikų kilmės kompozitorius Yiorgis Sakellarioują sukūrė iš Klaipėdoje (kurioje gyveno prieš keletą metų) surinktos garsinės medžiagos.
 
Pasak autoriaus, „šį išplėstinės realybės girdimąjį potyrį įkvėpė ir pagrindė Klaipėdos garsovaizdis. Garso instaliacijoje „Iš smėlio, vandens ir geležies“ formuojamas nuolat kintantis ir neapčiuopiamas kosmosas – vieta, kur šie trys elementai virsta garsais, atsietais laike, bet susipynusiais erdvėje“.
 
„Permainų muzikos“ festivalio programoje – septyni  intriguojantys koncertai, įkvepiantys susitikimai su garsiausiais kūrėjais ir atlikėjais iš Lietuvos ir viso pasaulio. Juose skambės kūriniai, lėmę praėjusio amžiaus muzikos istorijos permainas, ir aktualiausi šiandienos muzikiniai ieškojimai. Tiek minėtoje garso instaliacijoje, tiek koncertuose girdėsime nuolat besikeičiantį garsų pasaulį. Gyvybinga jų tėkmė inspiruos keisti mus supančią aplinką ir keistis patiems.
 
Kartu su „Permainų muzika“ atsiverkime pokyčiams ir naujiems įspūdžiams!

Festivalio koncertų dienomis nuo 18 valandos KKS I aukšto fojė.
Iš smėlio, vandens ir geležies 
Yiorgis Sakellariou (Graikija, Didžioji Britanija) garso instaliacija
Susitikimas su autoriumi – rugsėjo 22 d. koncerto pertraukos metu (19:15 val.)