Instaliacija – spektaklis „Stifterio daiktai“ / "Stifters Dinge"

Rugsėjo 8
31,80 €
Renginio pradžia: 17.30 ir 21.00 val.
Renginio vieta: Klaipėdos „Švyturio Arena“
(Dubysos g. 10, Klaipėda)


Idėjos, muzikos autorius ir režisierius Heiner Goebbels
Scenografas, šviesų ir vaizdo projekcijų dailininkas Klaus Grünberg
Muzikinės dalies bendraautorius ir programuotojas Hubert Machnik
Garso dizaineris Willi Bopp
Pastatyminės dalies bendraautoris Matthias Mohr
Vykdomasis prodiuseris Théâtre Vidy-Lausanne
Koprodiuseriai spielzeit’europa, Berliner Festspiele, Grand Théâtre de la Ville de Luxembourg, Schauspielfrankfurt, T & M – Théâtre de Genevilliers / CDN, Pour-cent culturel Migros
Bendraužsakovas:ž Artangel London
Rėmėjas Pro Helvetia - Swiss Arts Council
Gastrolių komanda:
Scenos administratorius Nicolas Pilet
Šviesios operatorius Roby Carruba
Video operatorius Jérôme Vernez
Robotikos inžinierius Thierry Kaltenrieder
Scenos asistentai Jean-Daniel Buri, Fabio Gaggetta

• “Stifters Dinge“ / „Stifterio daiktai“ buvo atlikti daugiau nei 300 kartų keturiuose žemynuose.
Pirmąkart ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse.
Vieninteliai pasirodymai tik Klaipėdoje.
• Nepaisant to, kad šis projektas bus pristatomas didžiausioje Klaipėdos „Švyturio" arenoje, pasirodymą galės stebėti vos 150 žiūrovų! Tokį mažą žiūrovų skaičių lėmė šio pasirodymo sudėtingumas, techniniai instaliacijos parametrai bei siekis idealaus kūrinio atlikimo. „Stifterio daiktai“ – unikali dovana klaipėdiečiams, miesto svečiams ir Klaipėdai – šių metų Lietuvos kultūros sostinei!

Heineris Goebbelsas laikomas vienu įdomiausių Europos muzikinio teatro novatorių, kurio kūrybos neįmanoma įsprausti į jokias kategorijas. Pasak H. Goebbelso, jis sąmoningai stengiasi plėsti teatro meno ribas, keisti ar provokuoti žiūrovo suvokimą. Muzika šiais laikais yra benamė, todėl jis kviečia kompozitorius atsikratyti tradiciniu subjektyvizmu paremto genijaus stereotipo ir įsiklausyti į garsų įvairovę – naują vėją, pučiantį šiame medijų amžiuje. H. Goebbelsas nepripažįsta nusistovėjusių tiesų, juolab nelaiko savęs naujosios muzikos autoriumi, besiremiančiu tradiciniais šablonais. Šio menininko sprendimus lemia amžinas smalsumas ir patirtis. Išsiraizgiusiame dabarties kultūros kraštovaizdyje jis geba atrasti daugybę išeičių ir slaptų durų, kurių dėka neįmanoma apibrėžti ar sunorminti jo kūrybos, o tai padeda jo darbams ilgus metus išlikti visuomenės akiratyje.

H. Goebbelso nuomone, jo estetiniam išsilavinimui poveikį darė muzika, radijas ir vaizdiniai menai. Būdamas studentu jis nemėgo teatro, tik žymiai vėliau pradėjo suvokti jo specifiką, pajusti skleidžiamą energiją ir įtampos didingumą.

Instaliacija-spektaklis „Stifters Dinge” – tai kompozicija penkiems fortepijonams be pianistų, pjesė be aktorių, performansas be atlikėjų, kitaip tariant, tai projektas be dalyvių. Tai publikos kvietimas įžengti į kvapą gniaužiančią erdvę, kupiną garsų ir vaizdų, kvietimas regėti ir klausytis. Projekto sumanymas sukasi aplink daiktų suvokimą, daiktų, kurie teatre dažnai yra tik vaidinimo dalis ar dekoracija ir atlieka tik vaizdavimo rolę. Čia visa tai – šviesa, vaizdai, ūžesiai, garsai, balsai, vėjas ir dulksna, vanduo ir ledas – tampa pagrindiniais veikėjais. H. Goebbelso režisūrinėje koncepcijoje kertine kūrinio ašimi tampa pastatymo mechanika. „Dažniausiai nutinka taip, kad teatras, nelyginant veidrodis, atspindi tai, ką jau ir taip žinome,“ – teigia jis. „Man tai atrodo nuobodu. Ištisus šimtmečius visas dėmesys teatre buvo telkiamas į aktorius. Tačiau mes pamirštame, kad jame yra ir kitų dalykų, kurie taip pat turi vienokią ar kitokią reikšmę.“

Visi scenoje girdimi garsai yra gyvi: fortepijonai; iš burbulinės plėvelės pagamintas musmušis, tapšnojantis per vamzdžio angą; lietaus lašai, krentantys ant plastiko; du vienas į kitą brūžinami akmenys. „Mane nepaprastai traukia skirtingos garso savybės,“ – sako kompozitorius. „Ta gyvybė, glūdinti akmenyje, vandenyje, ar metalo gabale.“ Tačiau būtų klaidinga suvokti šį kūrinį kaip pasirodymą be atlikėjų. „Kai kas nors sako, kad pasirodymas vyksta be jokių žmogiškų būtybių įsikišimo, jie klysta. Būtent žmonės ir yra jo epicentre – tai publika, kuriai šis kūrinys suteikia daugiausia galių.“

H. Goebbelsas apibūdina savo kūrinį, įkvėptą XIX a. austrų romantizmo novelisto Adalberto Stifterio, kaip „susidūrimą su kitoniškumu, su laiko pojūčiu, kuris neatsispindi mūsų pačių ritmų... nežinomu balsu, kuris jums kalba kažką, ko nesuprantate“. A. Stifterio tekstai (jie skambės lietuvių kalba) suvokiami kaip akistata su nežinomybe, su žmogui nepaklūstančiomis jėgomis, kaip raginimas būti pasirengusiems priimti kitokius kriterijus ir vertinimus nei mūsų pačių ir netgi kaip galimybė atpažinti dar nežinomas kultūrines nuorodas, ypač susijusias su ekologinėmis katastrofomis, kurias Stifteris, būdamas nepaprastai atidus detalėms, jau tuomet numatė.

„Stifterio daiktai“ buvo atlikti daugiau nei 300 kartų keturiuose žemynuose, pelnę daugybę apdovanojimų ir sulaukę ypatingos tiek teatro ir muzikos kritikų, tiek ir publikos reakcijos. Tai vienas dažniausiai pasaulyje atliekamų šio iškilaus menininko darbų, išsiskiriantis unikalia koncepcija, kuri labai stipriai veikia klausytojų pojūčius. Teatro legenda  vadinamo H. Goebbelso kūrinių įspūdžiai ir meniniai patyrimai yra tokie stiprūs, jog išlieka visam gyvenimui.

Pasaulinio pripažinimo sulaukęs kūrinys, pristatomas kartu su Goethe‘s institutu, bus rodomas pirmąkart ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse.Nepaisant to, kad šis projektas vyks „Švyturio“ arenoje, kiekvieną pasirodymą galės stebėti tik 150 žiūrovų. Tokį mažą jų skaičių lėmė instaliacijos-spektaklio išpildymo sudėtingumas, techniniai parametrai bei idealaus kūrinio atlikimo siekis.

„Stifterio daiktai“ – unikali dovana klaipėdiečiams, miesto svečiams ir Klaipėdai – šių metų Lietuvos kultūros sostinei! Kviečiame ją priimti!

Rugsėjo 4 dieną, pirmadienį, 17.30 val. kviečiame į susitikimą su žymiu vokiečių  režisieriumi ir kompozitoriumi Heineriu Goebbelsu. Susitikimą moderuos kompozitorius Mindaugas Urbaitis. Susitikimas vyks Klaipėdos koncertų salėje.

Partneriai: