KŪRYBINĖ VEIKLA

„Permainų muzika“ 2006

Festivaliu „Permainų muzika“ Klaipėdos koncertų salė rugsėjo 17-ąją pradeda trečiąjį koncertinį sezoną. Pavadintas pagal žymaus amerikiečių kompozitoriaus Johno Cage’o fortepijoninį kūrinį festivalis „Permainų muzika“ jau antrą kartą siekia atrasti fundamentalius tikrųjų vertybių atskaitos taškus šiame nuolat besikeičiančiame pasaulyje. Renginyje skamba ne tik geriausia šių dienų muzika, bet ir laiko patikrinti bei įvertinti XX amžiaus kūriniai, lėmę ar dar ir dabar lemiantys muzikos istorijos vyksmą, t.y. permainas.

Įspūdinga festivalio pradžia su „The Swingle Singers“

Festivalio pradžia šįkart bus išties įspūdinga – legendinės grupės „The Swingle Singers“ (Didžioji Britanija) koncertas.

„Jei tai muzika, mes tai padainuosime!“. Šis iššūkis gali suskambėti ekstravagantiškai, jeigu dar negirdėjote „The Swingle Singers“ koncerte. Šie aštuoni talentingi vokalistai tarsi be didelių pastangų dainuoja vargonines fugas, orkestrines uvertiūras, kūrinius fortepijonui, pop muzikos aranžuotes ir kitą muziką. Ir visa tai atliekama be akompanimento! Grupė sukūrė savitą stilių, kuriam būdingas dainavimas be vibrato ir arti mikrofono, instrumentų imitavimas ir garso lengvumas.

Italas Luciano Berio buvo vienas pirmųjų kompozitorių, kuris eksperimentavo su „The Swingle Singers“, naudodamas per mikrofoną sustiprintų balsų ir muzikinių instrumentų derinius. Savo „Sinfonia“, skirtą orkestrui ir aštuoniems balsams, jis rašė orientuodamasis būtent į „The Swingle Singers“. Vėliau L. Berio jiems sukūrė „a ronne“. Ši teatrališka kompozicija bus svarbiausias ansamblio pasirodymo festivalyje akcentas. Taip pat skambės Claude’o Debussy, Moriso Ravelio kūrinių perdirbimai bei populiarios muzikos ir džiazo vokalinės aranžuotės.

Intriguojanti lietuvių kompozitorių ir atlikėjų kūryba

Ypatingas dėmesys „Permainų muzikoje“ skiriamas lietuvių kompozitorių ir atlikėjų kūrybos sklaidai. Lietuvių atlikėjai – styginių kvartetas „Chordos“, fortepijoninis trio „Kaskados“, ansamblis „Giunter Percussion“ – festivalyje atliks skirtingų kartų ir stilių kūrėjų muziką. Jų programose: Julius Juzeliūnas („Vixy et altera“), Anatolijus Šenderovas („Da capo al...“), Jurgis Juozapaitis (kūrinio „Viceno“ premjera), Vidmantas Bartulis („Paskutiniųjų giesmės“), Loreta Narvilaitė („Liūdesio sodai“) ir Egidija Medekšaitė („Pančami“).

Išskirtinis šių metų autorius – Bronius Kutavičius. Nepaliaujama laiko tėkme alsuos 365 taktų trukmės jo styginių kvartetas „Metai su žiogu“. „Aštuonios Stasio miniatiūros“, sukurtos pagal Lenkijoje gyvenančio žymaus lietuvių dailininko Stasio Eidrigevičiaus miniatiūras – įstabaus grožio trumpametražiai filmai, žavės subtiliu minimalių priemonių naudojimu.

Klaipėdos dailės parodų rūmuose vyks intriguojanti Šarūno Nako muzikos ir video instaliacija „Aporija“. Jos muzikos pagrindas – to paties pavadinimo kompozicija „Gaidos“ ansambliui, pelniusi autoriui geriausio 2002 metų lietuviško kamerinio kūrinio prizą. Pasak kompozitoriaus, jo kūrybinio metodo esmė – kitoks santykis su tradicijomis, jas interpretuojant, gretinant laike ir erdvėje nutolusius artefaktus ir nesistengiant ko nors prikūrinėti nuo savęs.

Žinomiausi šiuolaikinės užsienio muzikos pavyzdžiai

Į festivalio programą įtraukti žinomiausi šiuolaikinės užsienio muzikos pavyzdžiai. Styginių kvartetas „Chordos“ meta iššūkį garsiajam amerikiečių kvartetui „Kronos“ ir pirmasis Lietuvoje ryžtasi įgarsinti Steve‘o Reicho „Skirtingus traukinius“ („Different Trains“) – sukrečiantį dokumentinės ir muzikinės tikrovės pavyzdį, pradėjusį naują kryptį muzikoje. Jame žmonių kalbos, traukinių garsų įrašai jungiami su styginių grojimu. Pasak S. Reicho, idėja sukurti „Different Trains“ buvo inspiruota jo vaikystės prisiminimų iš kelionių traukiniais tarp New York‘o ir Los Angeles 1939–1942 metų laikotarpiu. Kadangi šios kelionės jam atrodė labai jaudinančios ir romantiškos, praėjus daug laiko jis, tai prisimindamas, pagalvojo, jog būdamas žydas ir gyvendamas tuo metu Europoje, būtų važinėjęs visiškai kitokios rūšies traukiniais…

George‘o Crumbo „Juodieji angelai“ („Black Angels“) inspiruoti Vietnamo karo įspūdžių. Kūrinio skambesio paletėje be įvairiausių styginiais išgaunamų garsų naudojami šūksniai, skanduotės, švilpavimai, šnabždesiai, taip pat gongai, marakasai ir vandeniu pripildytų krištolinių taurių muzika.

Olivier Messiaeno „Kvartetas laiko pabaigai“ („Quatuor pour la fin du temps“) pirmiausia įspūdingas tuo, kad buvo sukurtas ir pirmą kartą atliktas 1941 m. sausio mėn. vokiečių karo belaisvių stovykloje. Į nelaisvę patekusį prancūzų kompozitorių kūrinio rašymui įkvėpė viena konkreti Apreiškimo Jonui vieta: „Aš išvydau dar vieną galingą angelą, nužengiantį iš dangaus, apsisiautusį debesimi. Jo galvą supo vaivorykštė, veidas švytėjo kaip saulė ir kojos – tarsi ugnies stulpai. <...> Ir jis atsistojo dešiniąja koja ant jūros, o kariąja ant sausumos. <...> pakėlė dešinę ranką į dangų ir prisiekė Gyvuoju per amžių amžius <...>: „Laiko daugiau nebėra!“

Šią ypač iškalbingą ir paveikią, akinančią daugybe spalvų ir amžinybėn nukeliančią muziką interpretuos fortepijoninis trio „Kaskados“ bei klarnetininkas Antanas Taločka.

Neribotos mušamųjų galimybės

Ekspresyvią nuotaiką ir susižavėjimą neribotomis mušamųjų galimybėmis kurs temperamentingojo ansamblio „Giunter Percussion“ programa „Būgnų šokiai“. Ji pavadinta kaip ir Johno Psathas kūrinys („Drum Dances“), kuris pagrįstas atlikėjų – perkusisto (Pavel Giunter) ir pianisto (Sergėjus Okruško) – ritmine sąveika. Įkvėpta džiazo ir roko muzikos, Keitho Jarretto ir Chicko Corea’os grojimo stilių, kompozicija buvo sukurta garsios perkusistės Evelyn Glennie užsakymu. (Ši fantastiška atlikėja koncertavo Klaipėdoje 2004 m. balandžio mėnesį).

Ansamblio įkūrėjui ir vadovui P. Giunteriui, taip pat turinčiam fantastišką grojimo techniką, tarsi nieko nėra neįmanomo. Vienas muzikos kritikas po šio perkusisto koncerto Londone, kur jis atliko A. Šenderovo kompoziciją „Da capo al…”, grodamas net 28 mušamaisiais instrumentais, nustebęs ir susižavėjęs sakė: „Jis turėjo aštuonias rankas! Sunku patikėti, kad grojo tik vienas žmogus…“

Dvasingoji Arvo Pärto muzika – festivalio uždarymui

Baigiamajame koncerte KKS kolektyvas Klaipėdos kamerinis orkestras, tęsiantis ilgametį bendradarbiavimą su dirigentu profesoriumi Sauliumi Sondeckiu, pirmą kartą pasirodys su choru „Jauna muzika“. Jų programa išskirtinai skirta šiuo metu Vakaruose gyvenančio estų kompozitoriaus Arvo Pärto kūrybai.

Šio kūrėjo muzikos stilius vadinamas naujuoju dvasingumu. Savita kūrybos technika, kurią jis pavadino „tintinabuli“, anot kompozitoriaus, perteikia varpeliais grojamo trigarsio skambėjimą. Nepaisant to, kad A. Pärtas rašo vien liturginius kūrinius sakraliniais tekstais, jis laikomas vienu komerciškai sėkmingiausių šiuolaikinės muzikos kompozitorių pasaulyje.

Įdomūs susitikimai videoklubuose

Festivalio videoklubuose laukia du įdomūs susitikimai. Matysime ištraukas iš B. Kutavičius sceninių kūrinių – LNOBT pastatytos operos „Lokys“, filmo „Strazdas – žalias paukštis“ (režisierius Jonas Vaitkus), svečiuosis pats kompozitorius bei režisierė Dalia Kutavičienė.

Maestro S. Sondeckis dalinsis prisiminimais apie kūrybinį bendradarbiavimą su A. Pärtu, bus rodomas filmas apie kompozitorių „24 preliudai fugai“.

Festivalis „Permainų muzika“ kviečia keisti miesto garsinę aplinką ir keistis patiems! Atverkime mąstymą pokyčiams ir naujiems įspūdžiams, o dvasią – gaivinantiems ir turtinantiems sielą muzikos garsams!


Festivalio globėjas
Klaipėdos miesto savivaldybė

Rėmėjas Lietuvos kultūros ir sporto rėmimo fondas

S. Jokužio Leidykla-spaustuvė

Informaciniai rėmėjai: dienraščiai „Klaipėda“, „Vakarų ekspresas“, Kabelinė televizija „Balticum“, Radijo stotis „Vox Maris“, Radijas 9, omni.lt.

Partneriai:

Klaipėdos dailės parodų rūmai

Lietuvos muzikos informacijos ir leidybos centras

„Bravissimo“ – žurnalas apie operą ir baletą

Choras „Jauna muzika“

Festivalis „Pax et Bonum”

„Muzikos magija“

Festivalio viešbutis – Radisson SAS

     
           
                             

 

Svetainių kūrimas ADME