Jei patiks, galit ir pažiūrėti. Tema ta pati, tik daugiau gyvenimiškos patirties – nuoroda į video.
Biudžetinio sektoriaus pokyčiai: misija įmanoma ar kova su vėjo malūnais?
Viešojo sektoriaus reforma – skamba beveik kaip burtažodis, kurį kiekviena valdžia kartoja kaip mantrą. Tai pažadas, kurio, atrodo, niekas iš tiesų neketina išpildyti. Tačiau pokyčių reikia – tai akivaizdu kiekvienam, kuris bent kartą bandė gauti leidimą, suderinti dokumentą ar tiesiog prireikė valstybės tarnautojo sprendimo. Biurokratijos pinklės, lėtai judantys procesai ir įsisenėję įpročiai – visa tai stabdo ne tik valstybinį sektorių, bet ir visą šalies pažangą.
Bet ar tikrai viskas taip beviltiška? O gal yra būdų, kaip išvesti biudžetines įstaigas iš stagnacijos?
Reformos, kurios nesikeičia
Nauji strateginiai planai, nauji reorganizacijos modeliai, nauji šūkiai apie „modernų ir skaitmeninį valstybės sektorių“. Skamba gerai, tiesa? Tik problema ta, kad viešojo sektoriaus darbuotojai viso to klausosi su ironija. Jie jau matė šimtus reformų, kurių esmė dažnai būna ne realūs pokyčiai, o pavadinimų keitimas.
Valstybės tarnyboje per dešimtmečius įsišaknijusi taisyklė: bet kokią naują sistemą galima apeiti. Jei procesas per sudėtingas – žmonės ras būdą grįžti prie senųjų metodų. Jei reforma primesta iš viršaus, ji dažniausiai baigiasi dokumentų pervadinimu ir skambiomis antraštėmis.
Tačiau yra ir kitokia realybė. Kai kurie biudžetiniai sektoriai jau dabar veikia taip pat efektyviai kaip verslas. Kas jiems pavyko, ko nepadarė kiti?
Sėkmės formulė: pasitikėjimas vietoj kontrolės
Didžiausia problema, kurią įvardija ir vadybos ekspertai, ir patys viešojo sektoriaus darbuotojai, yra pernelyg didelė kontrolė. Sprendimų priėmimo grandinė tokia ilga, kad iki vadovo stalo atėjęs klausimas jau būna praradęs aktualumą. O ką jau kalbėti apie atsakomybės baimę – kuo daugiau parašų reikia surinkti, tuo mažesnė tikimybė, kad kažkas išdrįs priimti sprendimą.
Čia verta pasimokyti iš Skandinavijos. Danija, Suomija ir Švedija per pastaruosius dešimtmečius drastiškai sumažino vidinius reguliavimus ir davė daugiau laisvės patiems darbuotojams. Rezultatas? Greitesnis sprendimų priėmimas, mažesnis stresas darbuotojams ir augantis visuomenės pasitikėjimas viešuoju sektoriumi.
Lietuvoje situacija vis dar kitokia. Čia dažnai laikomasi nuostatos, kad darbuotojais negalima pasitikėti, todėl kiekvienas jų veiksmas turi būti patikrintas. Bet ar tikrai?
Vienoje iš Lietuvos biudžetinių įstaigų buvo atliktas eksperimentas – panaikinti pertekliniai vidiniai patikrinimai ir supaprastinta sprendimų grandinė. Kas nutiko? Darbuotojų produktyvumas išaugo beveik 30 %, o klientų aptarnavimo greitis padidėjo dvigubai.
Pokyčiai prasideda iš apačios, o ne iš viršaus
Dar viena dažna klaida – manyti, kad pokyčius gali sukurti tik vadovai ar politikai. Tačiau realybė rodo, kad sėkmingiausi pertvarkų pavyzdžiai prasideda iš apačios – t. y. nuo pačių darbuotojų.
Estija, laikoma viena pažangiausių e. valdžios šalių pasaulyje, pradėjo pokyčius būtent šiuo principu. Prieš įgyvendinant bet kokią reformą, pirmiausia buvo paklausta pačių valstybės tarnautojų: ką reikėtų keisti, kad jų darbas būtų efektyvesnis?
Rezultatas? 99 % viešųjų paslaugų Estijoje dabar galima gauti internetu per kelias minutes. Tai nebuvo padaryta iš viršaus, tai buvo padaryta kartu su tais, kurie realiai dirba sistemoje.
Kas iš tikrųjų stabdo pokyčius?
Pats didžiausias pokyčių stabdis yra nuostata, kad niekas nepasikeis. Viešajame sektoriuje vis dar vyrauja pesimizmas: „reformos ateina ir praeina, bet realiai niekas nesikeičia“.
Ar tai tikrai tiesa? Ne visai. Pokyčiai įmanomi, bet jie reikalauja drąsos atsisakyti biurokratinių įpročių. Jie reikalauja ne tik skambių reformų planų, bet ir realios strategijos, kaip įtraukti pačius darbuotojus.
Lietuvoje jau yra pavyzdžių, kai biudžetinės įstaigos perėjo prie lankstesnio darbo modelio, atsisakė perteklinių procedūrų, supaprastino procesus. Ir tie, kas išdrįso keistis, šiandien gali pasigirti rezultatais.
Bet klausimas lieka atviras: ar užteks drąsos pokyčiams tiems, kas vis dar dirba pagal senas taisykles?