Ten buvo drugelis?

Renginio laikas: 18.30 val. 
Renginio vieta: Klaipėdos koncertų salė
Klaipėdos kamerinis orkestras
Meno vadovas ir solistas Mindaugas Bačkus (violončelė)
Dirigentas Matthias Kuhn (Šveicarija)
Programa: Frank Martin, Iannis Xenakis, Ramūnas Motiekaitis (premjera), Onutė Narbutaitė
Bilietai 10 Eur
Aprašymas

Ten buvo drugelis?

Metaforiškas kompozitorės Onutės Narbutaitės kūrinio pavadinimas nusileido ant Klaipėdos kamerinio orkestro programos viršelio.  Rugsėjo 30 d.,  trečiadienį, 18.30 val. ši programaskambės Klaipėdos koncertų salėje, šiuolaikinės muzikos festivalio „Permainų muzika“ kontekste.

„Lietuvių kompozitorės Onutės Narbutaitės muzika yra absoliučiai užburianti“, – teigia François Hudry. Jos kūrinyje “Was There a Butterfly?”  / „Ten buvo drugelis?“, pasak kritiko,  „yra ostinatinis gaudesys, kupinas spalvos ir paslapties“. Šis kūrinys 2017 m. tapo radijo įrašų konkurso „Tarptautinė kompozitorių tribūna“ prizininku. Per metus jį transliavo 23 pasaulio radijo stotys. Kūrinį savo repertuare turi šalies ir užsienio kameriniai orkestrai, jis buvo atliktas keliuose svarbiuose Europos festivaliuose, tik Klaipėdoje dar nebuvo skambėjęs.

Drugelis „atskrido“ į O. Narbutaitės kūrinio pavadinimą neatsitiktinai  – kompozitorė drugelį sieja su mistiniu kvėpavimu ir senovės graikų dievaitės Psychės šešėliu, nes Senovės Graikijoje psyche, siela, kvėpavimas ir drugelis yra tas pats žodis. „Kaip visiškas maištas prieš mūsų įprastą, dinamišką, fragmentišką gyvenimo ritmą, šis kūrinys įtraukia jus... Išradingais ir kūrybingais atradimais turtingas orkestro ir instrumentinės kamerinės muzikos garsų pasaulis yra Onutės Narbutaitės stiprybė“, – po kūrinio atlikimo Rygoje rašė Inesa Lūsina.

Intriguoja ir būsima Ramūno Motiekaičio naujo kūrinio violončelei ir styginiams „(ne)išsipildymas“ premjera. Lietuvos kompozitorių sąjungos užsakymu šis kūrinys buvo sukurtas specialiai festivaliui „Permainų muzika“. Savo opusą specifinio minimalizmo stilistika kuriantis  autorius pristato taip: „Įvairių struktūrų ir sunkio lašai. Įrėminti reguliarių ciklų ir tylos. Materijos grožis – krebždėjimas, šnabždėjimas, caksėjimas, vilnijimas. Keliuose cikluose po truputį atsidaro durys – išsivaduoja laisvos stygos, leidžiama žvilgtelėti į vidų. Nepamatoma nieko. Kažkas pamatoma, bet po to abejojama, ar tikrai buvo pamatyta. Rizikinga muzika, nebūtinai išpildysianti publikos, atlikėjų ir kompozitoriaus lūkesčius. Tačiau net ir tokiu atveju ji išlieka vieno gyvenimo ir vienos istorinės epochos autentišku dokumentu“. 

R. Motiekaičio kūrinio solo partiją grieš Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovas Mindaugas Bačkus,  savo talentu ir entuziazmu įkvėpęs ir įgarsinęs jau nemažai šiuolaikinės muzikos partitūrų.

Koncerto programoje rasime ir daugiau intriguojančios muzikos autorių pavardžių. Viena iš jų –   garsus graikų kompozitorius ir architektas Iannis Xenakis. Tai vienas žymiausių XX a. II p. muzikos avangardizmo atstovų, gerai žinomas kaip stochastinės muzikos kūrėjas, kurio darbai prisidėjo prie XX a. muzikos revoliucijos. Koncerte skambės aštriais sonoristiniais sąskambiais prisodrintas jo opusas „Voile“.

Antrasis autorius – tai mūsuose mažai girdėtas šveicarų kūrėjas Frankas Martinas. Jo kūrybinio stiliaus formavimuisi didelę įtaką turėjo Arnoldo Schoenbergo atrasta dvylikatonė tehnika (dodekafonija), nors Martinas visiškai neatsisakė tonalumo. Jo kūrinys „Studies for String Orchestra“ programoje atsirado šią Klaipėdos kamerinio orkestro programą diriguosiančio šveicarų dirigento  Matthiaso Kuhno iniciatyva.  Pasak šviecarų dienraščio, tai yra menininkas, „leidžiantis muzikai kvėpuoti“.

Aktyvi M. Kuhno kūrybinė veikla apima ne tik dirigento, bet dar violončelininko ir pedagogo amplua. Jis daug koncertuoja Šveicarijoje ir užsienio šalyse, dėsto Berno aukštojoje menų mokykloje. Kaip kviestinis dirigentas jis dirbo su Bazelio kameriniu ir simfoniniu orkestrais, Ciuricho Collegium Novum, kameriniu ir akademijos kameriniu orkestrais, taip pat su Prahos filharmonijos, Südwestdeutschen Kammerorchester Pforzheim ir Lenkijos filharmonijos Kameralna Sopot ir kitaisorkestrais. 2015 metais dirigentas parengė ir atliko programą su Klaipėdos kameriniu orkestru. „Labai empatiškas menininkas, pasižymintis dėmesingumu detalėms ir precizišku darbu“, – prisimena bendradarbiavimą su M. Kuhnu orkestro meno vadovas M. Bačkus.

Maloniai kviečiame į koncertą!

Galerija
{Gallery dir="2020/Permainu-mauzika/Ten-buvo-drugelis"}
Informacija klausytojams

Į koncertus draudžiama eiti, jei turite ūmių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų (čiaudėjate, kosėjate), kitų užkrečiamųjų ligų požymių, karščiuojate (tokiais laikomi turintys 37,3 laipsnių temperatūros). Asmenys, turintys išvardintus simptomus, į renginį nebus įleidžiami ir pinigai už bilietus nebus grąžinami.

Renginiuose būtina dėvėti apsaugos priemones – veido kaukes ar respiratorius (išskyrus mažamečius vaikus edukaciniuose projektuose).

Temperatūra klausytojams bus matuojama prie bilietų kontrolės.

Festivalio renginiams parduodami bilietai su nežymėtomis vietomis sėdėti. Renginio metu tarp klausytojų bus išlaikyti visi būtini saugumo reikalavimai. Atvykus į koncertą, maloniai Jus palydėsime iki Jūsų vietos. Šeimos nariai turės galimybę sėdėti greta.

Ikimokyklinio amžiaus vaikai į vakarinius koncertus neįleidžiami (išskyrus edukacines programas vaikams).